![]() |
| جديد المواضيع |


| للإعلان هنا تواصل معنا > واتساب |
السادة أعضاء وزوار المنتدى الكرام،
حرصًا على تطوير المنتدى وتحسين جودة المحتوى والحفاظ على مصداقيته، فقد تقررت مراجعة جميع المقالات والمنشورات الدعائية التي تم نشرها سابقًا بشكل مجاني، وخاصة المقالات التي تتضمن روابط خارجية لمواقع إلكترونية أو خدمات تجارية.
وخلال الفترة القادمة ستقوم إدارة المنتدى بمراجعة كافة المقالات المنشورة، وقد يترتب على ذلك:
ولضمان استمرار المقالات القديمة والروابط المنشورة سابقًا، فقد تقرر تحويل خدمة نشر المقالات والروابط إلى خدمة مدفوعة تخضع لشروط ومعايير الجودة الخاصة بالمنتدى.
إذا سبق لك نشر مقال أو رابط داخل المنتدى، فيرجى التواصل مع إدارة المنتدى في أسرع وقت ممكن.
|
|||||||
|
|
أدوات الموضوع |
|
#1
|
|||
|
|||
|
قال الله: (وَالَّذِينَ هُمْ عَنْ آيَاتِنَا غَافِلُونَ)
هنبعتلك آية صاحبك مات ولا هو هنا هنبعتلك آية أبوك مات ولا ولا هو هنا خالص هنبعتلك آية هتشوف حادث قُدام عنيك واحد بيحتضر ولا هو هنا خالص مفيش أي حاجة. هنبعتلك آية هنوقعك في حادث وهنطلعك منه حي علشان تعتبر هو مش هنا أصلاً خالص. شاء الله سُبحانهُ وتعالى إن كل إنسان بيختار الطريق ده بيختار الحياة دي يشاءُ الله سُبحانهُ وتعالى إن هي دي الحياة اللي تكون سبب تعسته. ربنا بيقول (الَّذِينَ اتَّخَذُواْ دِينَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فَالْيَوْمَ نَنسَاهُمْ كَمَا نَسُواْ لِقَاء يَوْمِهِمْ هَذَا) عارف النسيان هنا بمعني إيه بمعني الترك ربنا يُترُكك يسيبك خلاص في الدنيا معتش هيحميك معتش هيحفظك معتش هينور ليك قلبك وبصيرتك وعنيك إنت بقيت أعمي في الآخرة تُترك في الأهوال تٌترك في العذاب والشقاء والهم والضنك والشدة دي كُلها. الناس كُلها إنت شايف الناس كُلها ناس بتدخل الجنة وناس بتدخل وإنت متساب كده (فَالْيَوْمَ نَنسَاهُمْ كَمَا نَسُواْ لِقَاء يَوْمِهِمْ هَذَا) درسـ بعنـوان (عيشها صـــــح) للشيخ /أحمد جلال للإستماع/للمشاهدة/للتحميل اضغط هنا http://www.way2allah.com/modules.php...les&khid=43559 |
| أدوات الموضوع | |
|
|